Pressmeddelande från Jomala IK Fotboll och IFK Mariehamn Ab

11.5.2020
Pressmeddelande från Jomala IK Fotboll och IFK Mariehamn Ab
Fotbollssektionen inom Jomala IK har tyvärr tvingats inse att vårt herrlag saknar förutsättningar att genomföra årets säsong i division tre. Den främsta orsaken är att JIK vare sig på egen hand eller via vårt farmaravtal har fått tillräckligt antal spelare som kan vara med hela säsongen. Det för med sig att seriöst seriespel i division tre är uteslutet. Vi har också drabbats ekonomiskt i spåren av Coronakrisen, vilket naturligtvis påverkar den här situationen.

Därmed har fotbollssektionen inom Jomala IK tyvärr tvingats till beslutet att dra oss ur årets seriespel i division tre. Det har varit ett svårt beslut. Att på det här sättet påverka säsongen för våra 20 spelare har suttit långt inne. Vi har ändå kommit fram till att JIK Fotboll i slutändan behöver ta ansvar för hela klubbens verksamhet med totalt 14 lag och ca 300 aktiva.

Tillsammans med spelarna kommer JIK Fotboll att diskutera hur vi går vidare. Klubbens prioritering är att hitta en lösning med våra herrspelare som bygger vidare på JIK:s vision #fotbollföralla.

Det här beslutet får vidare konsekvenser. Jomala IK Fotboll har de senaste två åren haft ett farmaravtal med IFK Mariehamn Ab. Samarbetet har gått ut på att trupperna ska kunna utbyta spelare vid matcher, något som gynnat både ligatruppen och farmartruppen. Farmaravtalet kommer nu i praktiken att upphöra.

”Jag är förstås oerhört besviken för att vi inte lyckats genomföra säsongen för vårt herrlag” säger Anders Ekström ordförande i JIK Fotboll. ”Det är också tungt att ett av de större helhetssamarbeten som funnit mellan åländska fotbollsklubbar nu får ett bakslag. Vi behöver dock basera vårt arbete på realiteter och eftersom vi nu saknar förutsättningar att genomföra årets säsong, var det här ett nödvändigt beslut. Vårt fokus nu handlar om att se till att hitta en lösning för spelarna i vårt herrlag samt att titta hur klubben bygger herrlaget under de kommande säsongerna.”

”Det här är förstås tråkiga nyheter också för IFK Mariehamn” säger IFK Mariehamn Ab:s ordförande Dan Mikkola. ”Vi inledde ett samarbete ifjol med fokus på hur vi tillsammans kunde utveckla åländsk fotboll, något som nu får hitta nya samarbetsformer mellan klubbarna. Det är naturligtvis beklagligt. Vad det här betyder för framtiden är för tidigt att säga men det är helt klart att vi inom fotbollen på Åland behöver sätta oss ner och ta en djupgående  diskussion om hur vi på bästa sätt utvecklar våra egna talanger. Den diskussionen behöver åtminstone IFK Mariehamn, Jomala IK och FC Åland samt Ålands fotbollsförbund delta i.”

Anders Ekström
Ordförande JIK Fotboll

Dan Mikkola
Ordförande IFK Mariehamn Ab

Kontakta oss

Här kan du skicka ett mail direkt till oss så återkommer vi så snart som möjligt.

Not readable? Change text. captcha txt